Splinter



Jedną z najpopularniejszych konwencji strefy szlemowej jest Splinter.

Zanim zdefiniujemy czym to się je, popatrzmy na dwa przykłady:

Przykład 1:

                 KD54
                 KD54
                 K543
                 6

                 A9876
                 A3
                 A2
                 5432

Niewątpliwie każdy chciałby grać 6 widząc obie ręce.

Przykład 2:

                 KD54
                 KD54
                 K543
                 6

                 A9876
                 A3
                 62
                 KD42

Tym razem szlemik jest bez szans mimo nieco większej siły.

Splinter to konwencja pozwalająca odróżnić te dwa przypadki.

Splinter to nienaturalny przeskok bocznym kolorem informujący o dobrym ficie w atu oraz krótkości w licytowanym kolorze. Obowiązkiem partnera jest ustosunkowanie się do kwestii wyłączenia – jeśli cała siła zgromadzona jest w pozostałych trzech kolorach dajemy odpowiedź pozytywną (cuebid lub pytamy o asy), w przeciwnym wypadku dajemy odpowiedź negatywną (powrót na kolor uzgodniony).

W przykładzie 1 prawidłowa licytacja jest następująca: 1 – 4(Splinter) – 4 (cuebid) …

W przykładzie 2: 1 – 4 – 4 (negat).

Splinter nie zawsze jest licytowany w pierwszym okrążeniu licytacji. Np.:

1 – 1 – 1 – 4 (Splinter uzgadniający piki).

Z zasady bilansu wynika, że Splintera dajemy z ręką dającą wystarczające szanse na wygranie końcówki (po otwarciu 1/ będzie to 12-14PC – z silniejszą ręką trzeba szukać innej drogi dojścia do szlemika).

Partner otwiera 1NT i początek licytacji jest następujący:

1NT – 2 (transfer) – 2 – ?

Co licytujemy z ręką:

  1. AK9876 KW4 K73 D – ręka za silna na Splintera, licytujemy 3 lub 3 w zależności od ustaleń. Po Splinterze najczęściej usłyszymy 4 i jesteśmy w tym samym miejscu co na początku ale o dwa szczeble wyżej.
  2. AK9876 KW4 973 3 – 4 (Splinter ), jeśli partner odpowie pozytywnie, to droga do szlemika stoi przed nami otworem.

Marek Wojciechowski

Komentarze | Comments

komentarze | comments