Jedną z najpopularniejszych konwencji strefy szlemowej jest Splinter.
Zanim zdefiniujemy czym to się je, popatrzmy na dwa przykłady:
Przykład 1:
♠ KD54 ♥ KD54 ♦ K543 ♣ 6 ♠ A9876 ♥ A3 ♦ A2 ♣ 5432
Niewątpliwie każdy chciałby grać 6♠ widząc obie ręce.
Przykład 2:
♠ KD54 ♥ KD54 ♦ K543 ♣ 6 ♠ A9876 ♥ A3 ♦ 62 ♣ KD42
Tym razem szlemik jest bez szans mimo nieco większej siły.
Splinter to konwencja pozwalająca odróżnić te dwa przypadki.
Splinter to nienaturalny przeskok bocznym kolorem informujący o dobrym ficie w atu oraz krótkości w licytowanym kolorze. Obowiązkiem partnera jest ustosunkowanie się do kwestii wyłączenia – jeśli cała siła zgromadzona jest w pozostałych trzech kolorach dajemy odpowiedź pozytywną (cuebid lub pytamy o asy), w przeciwnym wypadku dajemy odpowiedź negatywną (powrót na kolor uzgodniony).
W przykładzie 1 prawidłowa licytacja jest następująca: 1♠ – 4♣(Splinter) – 4♦ (cuebid) …
W przykładzie 2: 1♠ – 4♣ – 4♠ (negat).
Splinter nie zawsze jest licytowany w pierwszym okrążeniu licytacji. Np.:
1♣ – 1♥ – 1♠ – 4♦ (Splinter uzgadniający piki).
Z zasady bilansu wynika, że Splintera dajemy z ręką dającą wystarczające szanse na wygranie końcówki (po otwarciu 1♥/♠ będzie to 12-14PC – z silniejszą ręką trzeba szukać innej drogi dojścia do szlemika).
Partner otwiera 1NT i początek licytacji jest następujący:
1NT – 2♥ (transfer) – 2♠ – ?
Co licytujemy z ręką:
- ♠AK9876 ♥KW4 ♦K73 ♣D – ręka za silna na Splintera, licytujemy 3♦ lub 3♥ w zależności od ustaleń. Po Splinterze najczęściej usłyszymy 4♠ i jesteśmy w tym samym miejscu co na początku ale o dwa szczeble wyżej.
- ♠AK9876 ♥KW4 ♦973 ♣3 – 4♣ (Splinter ), jeśli partner odpowie pozytywnie, to droga do szlemika stoi przed nami otworem.
Marek Wojciechowski